Przenoszenie treści z jednego arkusza i wklejanie ich w puste pola to, wydawałoby się, najłatwiejsze zadanie w Excelu. Ale czy na pewno? W praktyce okazuje się, że sprawia wile kłopotów, często dochodzi do naruszenia poprawności danych. Jak sobie z tym sprytnie poradzić, mając pewność, że nie zmienimy kolejności rekordów? Sprawdź.
Z lekcji dowiesz się:
Dlaczego tak proste zadanie - powoduje błędy?
Jak wkleić dane, zachowując kolejność rekordów?
Jaki trik należy zastosować?
Z lekcji dowiesz się:
Dlaczego tak proste zadanie - powoduje błędy?
Jak wkleić dane, zachowując kolejność rekordów?
Jaki trik należy zastosować?
W materiale omówię jak rozwiązać popularny problem każdego użytkownika arkusza kalkulacyjnego, czyli wklejania wartości w wyfiltrowane pole. Załóżmy, że dysponujemy bazą danych zawierającą np. informacje dotyczące klubów piłkarskich. Widać w niej, że w kolumnie dotyczącej liczby kibiców brakuje kilku wartości. Znajdują się one w drugiej zakładce, a naszym zadaniem jest wkleić je do bazy (rys. 1).
(Rys. 1)
Pierwsze co przychodzi na myśl, to wyfiltrowanie kolumny po pustych wartościach i wklejenie danych w brakujące miejsca. Niestety, jak się domyślacie, rozwiązanie to jest błędne i spowoduje - po pierwsze, nieprawidłowe wklejenie danych, a po drugie, naruszy poprawność danych, które były w bazie.
Pokażę, więc krok po korku jak poradzić sobie z tym problemem. W tym celu:
1. Tworzymy sztuczną kolumnę o przykładowej nazwie ID, która numerujemy rosnąco (rys. 2).
(Rys. 2)
2. Następnie z zakładki Dane wybieramy opcje sortuj (rys. 3).
(Rys. 3)
3. Dodajemy dwa poziomy sortowania. Pierwszy po kolumnie z brakującymi danymi, a drugi po kolumnie ID, którą stworzyliśmy (rys. 4).
(Rys. 4)
4. Pola z pustymi danymi przeniosły się na koniec bazy i teraz bez problemu można wkleić w nie dane z drugiego arkusza (rys. 5 i rys. 6).
(Rys. 5)
(Rys. 6)
Dzięki sztucznie utworzonej kolumnie, jesteśmy w stanie przywrócić pierwotny układ bazy. Wystarczy, że przefiltrujemy wartości po kolumnie Id od najmniejszych do największych. Należy też wybrać domyślną opcję - rozszerzenie zaznaczonego obszaru (rys. 7 i rys. 8).
(Rys. 7)
(Rys. 8)
Dzięki temu utrzymujemy tabele z poprawnie wypełnionymi danymi i niezmienioną kolejnością rekordów. Zaprezentowany sposób jest na tyle szybki i łatwy, że może być stosowany na co dzień w praktyce pracy z arkuszem kalkulacyjnym.
Przeczytaj także:
Jak pobrać dane o sprzedaży z różnych arkuszy?
Jak stworzyć tabelę aktualizującą się danymi z Internetu?
Kamil Skonecki
© Sprytny Excel