Jak sprytnie przeklejać wartości w puste pola?

Triki
Początkujący
Porządkowanie danych
0:00czas trwania

Przenoszenie treści z jednego arkusza i wklejanie ich w puste pola to, wydawałoby się, najłatwiejsze zadanie w Excelu. Ale czy na pewno? W praktyce okazuje się, że sprawia wile kłopotów, często dochodzi do naruszenia poprawności danych. Jak sobie z tym sprytnie poradzić, mając pewność, że nie zmienimy kolejności rekordów? Sprawdź.

Opublikowane: 13 maja 2020
Lekcję prowadzi: Kamil Skonecki
Wykonaj zadanie samodzielnie
Dostępne po opłaceniu
Pobierz szablon do dalszej pracy
Dostępne po opłaceniu

Zobacz krok po kroku jak wykonać lekcję

Z lekcji dowiesz się:

  • Dlaczego tak proste zadanie - powoduje błędy?

  • Jak wkleić dane, zachowując kolejność rekordów?

  • Jaki trik należy zastosować?

Wykonaj zadanie samodzielnie
Dostępne po opłaceniu
Pobierz szablon do dalszej pracy
Dostępne po opłaceniu

Z lekcji dowiesz się:

  • Dlaczego tak proste zadanie - powoduje błędy?

  • Jak wkleić dane, zachowując kolejność rekordów?

  • Jaki trik należy zastosować?

W materiale omówię jak rozwiązać popularny problem każdego użytkownika arkusza kalkulacyjnego, czyli wklejania wartości w wyfiltrowane pole. Załóżmy, że dysponujemy bazą danych zawierającą np. informacje dotyczące klubów piłkarskich. Widać w niej, że w kolumnie dotyczącej liczby kibiców brakuje kilku wartości. Znajdują się one w drugiej zakładce, a naszym zadaniem jest wkleić je do bazy (rys. 1).

(Rys. 1)

Pierwsze co przychodzi na myśl, to wyfiltrowanie kolumny po pustych wartościach i wklejenie danych w brakujące miejsca. Niestety, jak się domyślacie, rozwiązanie to jest błędne i spowoduje - po pierwsze, nieprawidłowe wklejenie danych, a po drugie, naruszy poprawność danych, które były w bazie.

Pokażę, więc krok po korku jak poradzić sobie z tym problemem. W tym celu:

 

1. Tworzymy sztuczną kolumnę o przykładowej nazwie ID, która numerujemy rosnąco (rys. 2).


 

(Rys. 2)

 

2. Następnie z zakładki Dane wybieramy opcje sortuj (rys. 3).


 

(Rys. 3)

 

3. Dodajemy dwa poziomy sortowania. Pierwszy po kolumnie z brakującymi danymi, a drugi po kolumnie ID, którą stworzyliśmy (rys. 4).


 

(Rys. 4)

 

4. Pola z pustymi danymi przeniosły się na koniec bazy i teraz bez problemu można wkleić w nie dane z drugiego arkusza (rys. 5 i rys. 6).


 

(Rys. 5)

(Rys. 6)

Dzięki sztucznie utworzonej kolumnie, jesteśmy w stanie przywrócić pierwotny układ bazy. Wystarczy, że przefiltrujemy wartości po kolumnie Id od najmniejszych do największych. Należy też wybrać domyślną opcję - rozszerzenie zaznaczonego obszaru (rys. 7 i rys. 8).

(Rys. 7)

(Rys. 8)

Dzięki temu utrzymujemy tabele z poprawnie wypełnionymi danymi i niezmienioną kolejnością rekordów. Zaprezentowany sposób jest na tyle szybki i łatwy, że może być stosowany na co dzień w praktyce pracy z arkuszem kalkulacyjnym.

Przeczytaj także:

Jak pobrać dane o sprzedaży z różnych arkuszy?

Jak stworzyć tabelę aktualizującą się danymi z Internetu?

Kamil Skonecki

Wykonaj zadanie samodzielnie
Dostępne po opłaceniu
Pobierz gotowy arkusz z lekcji
Dostępne po opłaceniu
Kolejne kroki dostępne dla użytkowników którzy wykupili pełny dostęp

Jeszcze się wahasz?

Zobacz, co zyskasz, mając pełny dostęp:

  • Dostęp do wszystkich lekcji video
  • Materiały do ćwiczeń
  • Dodatkowe artykuły z trikami
  • Formularze gotowe od razu do użycia
  • E-booki pogłębiające Twoją wiedzę
  • Certyfikat potwierdzający Twoje umiejętności
Sprawdź co oferuje serwis Sprytny Excel »

Masz już konto w serwisie?

Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
- Twój pierwszy krok do lepszych wyników
Oglądaj pełne lekcje i wiedz więcej!
Masz już konto w serwisie?
Zaloguj się »

Certyfikat rzetelności Laur zaufania SMB logo Top firma