Filtr zaawansowany to narzędzie o dużych możliwościach w zakresie filtrowania danych. Z artykułu dowiesz się krok po kroku: jak korzystać z filtra zaawansowanego, co to jest „warunek łączny” i jak działa oraz przy jakich poleceniach używać odfiltrowania. Sprawdź jak korzystać z filtra zaawansowanego!
Przed rozpoczęciem korzystania z filtra, warto się do tego przygotować, aby narzędzie było maksymalnie przyjemne i proste w użyciu. Pierwsze co należy zrobić to dodać kilka wierszy powyżej tabeli.
Z lekcji dowiesz się:
Z lekcji dowiesz się:
Przed rozpoczęciem korzystania z filtra, warto się do tego przygotować, aby narzędzie było maksymalnie przyjemne i proste w użyciu. Pierwsze co należy zrobić to dodać kilka wierszy powyżej tabeli (Rysunek 1).
Rysunek 1
Następnie należy skopiować nagłówki z tabeli i wkleić je powyżej. W takiej postaci arkusz jest gotowy i można zacząć korzystać z filtru zaawansowanego (Rysunek 2).
Rysunek 2
Nagłówki powyżej są to dane do filtrowania, wystarczy pod interesującym nagłówkiem wpisać szukaną wartość - dla przykładu Claire Gute (Rysunek 3).
Rysunek 3
Teraz w zakładce Dane, sekcji Sortowanie i filtrowanie należy nacisnąć przycisk Zaawansowane. Trzeba ustawić zakres listy, czyli dane które będą filtrowane oraz zakres kryteriów. Przy zakresie kryteriów należy zaznaczyć nagłówek oraz wiersz poniżej, gdzie wpisany jest pożądany klienta i zatwierdzić klawiszem OK (Rysunek 4).
Rysunek 4
Doskonale, wszystko działa i widać wyłącznie dane, gdzie pojawiła się Claire Gute (Rysunek 5).
Rysunek 5
Filtrowanie danych według niezależnych od siebie warunków wymaga, aby drugi warunek znalazł się
w kolejnym wierszu. Teraz dodaj kolejny warunek, kod pocztowy 33311 w wierszu poniżej Claire Gute
(Rysunek 6).
Rysunek 6
Ponownie przycisk zaawansowane, sprawdzenie czy zakres listy jest prawidłowy i poprawienie zakresu kryteriów – aby ująć kod pocztowy. Teraz klawisz OK i udało się, dane są poprawne (Rysunek 7).
Rysunek 7
Teraz trochę inna sytuacja, klient Brosina Hoffman ma różne kategorie, ale istotne jest tylko Office Supplies.
W takiej sytuacji mamy warunek łączny, dlatego warunki należy umieścić w jednej linii (Rysunek 8).
Rysunek 8
Ponownie przycisk zaawansowane, sprawdzenie czy zakres listy jest prawidłowy i poprawienie zakresu kryteriów. Teraz klawisz OK i udało się, dane są poprawne.
Teraz coś innego, zostaną odfiltrowane wiersze, których zamówienia miały długi czas realizacji, czyli równy 7 dniom. Dodaję nowy nagłówek: Formuła. Teraz tworzę funkcję, która sprawdza czy czas realizacji dla pierwszego wiersza jest równy 7 (Rysunek 9).
Rysunek 9
Formuła jest już gotowa, więc teraz ponownie klawisz Zaawansowane. Sprawdzenie zakresu listy i zmiana zakresu kryteriów na formułę – nagłówek oraz funkcję (Rysunek 10).
Rysunek 10
Potem klawisz OK i widzę wyłącznie dane z czasem realizacji równym 7 dni (Rysunek 11).
Rysunek 11
Teraz najlepsza informacja: wszystko co powyżej można zastosować jednocześnie. W tym wypadku rozszerzam zakres danych, tak aby objąć wszystkie nagłówki u góry i dane poniżej. Zobacz co zostało odfiltrowane - wszystkie dane spełniają jeden z warunków (Rysunek 12).
Rysunek 12
Uwaga!
Podczas wybierania zakresu kryteriów bardzo ważne jest, aby zaznaczyć wyłącznie wiersze z danymi. Jeżeli zostanie zaznaczony wiersz bez danych, filtr nie zadziała.
Polecamy także:
© Sprytny Excel