Mamy arkusz zawierający rzeczywiste godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy osób zatrudnionych w firmie. W jaki sposób obliczyć, ile godzin i minut ponad nominalny czas pracy zostało przepracowane w danym dniu przez konkretnego pracownika? Jakich narzędzi i formuł użyć? Co w sytuacji, gdy pracownik zakończył pracę następnego dnia? Na jakie problemy możesz się natknąć? Sprawdź.
Z lekcji dowiesz się:
Z lekcji dowiesz się:
Liczby w komórkach sformatowane jako czas będziesz mógł dodawać i odejmować. Warto jednak pamiętać o tym, że jeden dzień odpowiada liczbie 1, a godzina – ułamkowi 1/24 równemu liczbie 0,4166667. Wynikiem odejmowania dwóch komórek sformatowanych jako czas może zostać liczba ujemna. W takim przypadku komórka sformatowana jako czas będzie wyświetlała błąd, który musisz przewidzieć. Ponieważ problem stanowi obliczenie tylko nadmiarowego czasu pracy, będziesz mógł skorzystać z funkcji MAX i dla ujemnego wyniku odejmowania wstawiać wartość 0 (Rys. 1).
Rys. 1. Pracownicy firmy i rzeczywisty czas ich pracy
Aby to zrobić:
W komórce G2 wpisz formułę:
=MAX(E2-F2;0)
Kopiujemy ją do komórek niżej.
Jeśli komórki nie zmienią formatu liczbowego na format daty, to zaznacz je, kliknij prawym przyciskiem myszy, wybierz polecenie menu Formatuj komórki, przechodzimy do zakładki Liczby, zaznacz kategorię Niestandardowe i w polu Typ wpisz:
gg:mm
a następnie kliknij przycisk OK, aby zatwierdzić tę zmianę.
Ponieważ nie wszystkie możliwe formaty czasu znajdują się w kategorii Czas, będziesz mógł używać specjalnych kodów formatowania liczbowego wpisywanych w polu Typ, w kategorii Niestandardowe. Litera g oznacza godziny, m – minuty, a s – sekundy. Przy czym wpisanie dwóch takich samych liter pod rząd spowoduje wyświetlenie tej jednostki czasu zawsze w postaci dwucyfrowej.(Rys. 2).
Rys. 2. Formatowanie komórek poprzez ustawienie niestandardowego formatu daty
4. Jeśli planujesz, aby wartości 0 w komórkach nie były pokazywane, to wybierz polecenie menu Narzędzia/Opcje i w zakładce Widok opcję Wartości zerowe zmieniamy na niezaznaczoną. Jednak gdyby się okazało, że w pewnych obszarach arkusza wyświetlanie wartości zerowych jest potrzebne, to ich ukrywanie będziesz mógł ograniczyć tylko do obszaru pokazującego przekroczony czas pracy. Modyfikujemy wówczas format w następujący sposób:
gg:mm; (Rys. 3).
Rys. 3. Arkusz z wyświetloną liczbą godzin nadmiarowych
Polecamy także:
© Sprytny Excel